risti kädessä

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

”Ilo valtasi minut, kun kuulin sanan: Me lähdemme Herran huoneeseen!” (Ps.122:1)

Sunnuntaina kirkon kellot kutsuvat jumalanpalvelukseen. Pyhäpäivän jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen juhla ja kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle.

Perinteinen, kello kymmenen sunnuntaina alkava jumalanpalvelus on seurakunnan elämän keskus. Sunnuntai on kristityille viikon ensimmäinen päivä, joka muistuttaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Ehtoollisen vietto, Raamatun lukeminen, saarnan arvostus, yhteinen rukous, liturgisen perinteen arvostaminen sekä rikas virsilaulu ja musiikin vahva asema muodostavat ne piirteet, joista oma luterilainen jumalanpalveluksemme tunnetaan.

Jumalanpalveluselämä Kiteen seurakunnassa

Seurakunnan pääjumalanpalvelus pidetään Kiteen kirkossa joka sunnuntai kello 10.  Pääjumalanpalvelusten ohella kirkossa pidetään myös muita jumalanpalveluksia. Niitä ovat esimerkiksi perhekirkot, viikkomessut, nuorten jumalanpalvelukset, iltakirkot, sekä koululaiskirkot.

Kirkosta löytyy lasten leikkinurkkaus, joka on lapsiperheiden käytössä ja he voivat osallistua jumalanpalvelukseen sieltä käsin.

Tuomasmessuja  pidetään siunauskappelissa talvikaudella parin kuukauden välein.

Lisäksi Heinoniemen kirkossa ja Valkeavaaran rukoushuoneella järjestetään jumalanpalveluksia satunnaisesti, yleensä tärkeimpien juhlapyhien aikaan.

Jumalanpalveluselämä Kesälahden kappeliseurakunnassa

Kesälahden kirkossa pidetään jumalanpalvelus pääsääntöisesti kolmena sunnuntaina kuukaudessa. Kellonaika voi vaihdella.  Messu ja sanajumalanpalvelus vuorottelevat.

Lisäksi Turvapaikka-messuja ja muita erityisjumalanpalveluksia pidetään muutaman kerran vuodessa. Silloin jumalanpalveluksen ajankohta on yleensä muu kuin klo 10.

Villalan kylässä, Väärämäen kyläkirkossa pidetään jumalanpalveluksia satunnaisesti, yleensä tärkeimpien juhlapyhien aikaan.

Jumalanpalveluselämä Rääkkylän kappeliseurakunnassa

Rääkkylän kappeliseurakunnassa jumalanpalvelukset pidetään talvikaudella kylän kappelissa. Kesällä jumalanpalvelukset pidetään kirkossa.

Jumalanpalvelukset pidetään kolmena sunnuntaina kuukaudessa pääsääntöisesti klo 10. Kappeliseurakunnassa on mahdollista, että jumalanpalvelus voidaan pitää myös muuhun kellonaikaan.

Kiteen kirkko
Tervetuloa kirkkoon