Kiteen sankarihautausmaa

sankarihaudat

Savikontie 5, 82500 Kitee

Kiteen sankarihautausmaan muistomerkki kesällä kuvattuna

Kiteen sankarihautausmaa sijaitsee kirkkotarhassa Kiteen keskustassa Selkueen harjulla Kiteen harmaakivikirkon välittömässä läheisyydessä. Siihen on haudattu sotien 1939-1944 Kiteen  378 sankarivainajaa ja muistokiven alle neljä tuntemattomaksi jäänyttä pohjalaista sankarivainajaa.

Hautamuistomerkin suunnittelija on arkkitehti Maunu Siitonen Helsingistä ja valmistusvuosi on 1948. Harmaan graniittiristin korkeus on 380 cm ja muistokiven pituus 85 cm. Muistokivessä on teksti: "Kunnia kaikkensa antaneille uhrinsa kalleimman kantaneille ja teksti takasivulla 1939-1944.  Hautausmaalla olevien hautamerkit ovat harmaata graniittia sisältäen nimen, syntymäajan ja kuolinajan. Muistomerkin tekijä on Kivekkään Kiviveistämö Oy, Porista.

Muistokiven paljastusjuhla oli 3.10.1948. Mukana tilaisuudessa oli kiteeläisten miesten rintamilla kanssa ollut sotilaspappi Kino Vauramo. Opettaja Eemil Eloranta piti paljastuspuheen ja seurakunnan puheenvuoron käytti kirkkoherra, rovasti Kaarlo Heikkilä. Kirkkokuoro oli mukana kanttori Kalle Tiaisen johdolla.

Sankarihautausmaalla sijaitsee myös Etelä-pohjalaisten sankarivainajien muistomerkki. Kyseiselle kohdalle on vuonna 1941 haudattu tilapäisesti 511 pohjalaista sankarivainajaa. Vuonna 1969 pystytetyssä muistomerkissä on teksti: "Tässä saivat v.1941 väliaikaisen leposijan 19. divisioonan joukoissa kaatuneet eteläpohjalaiset sankarivainajat. Muistomerkin pystyttivät 1969 eteläpohjanmaan ja Kiteen maanpuolustusväki.

Kirkon suuntaan kuljettaessa sijaitsee Vapaussodan sankarivainajien muistomerkki. Se on pystytetty vuonna 1922 ja sisältää 50 nimeä. Kivessä on teksti: "Jaloa on kuolla isänmaansa puolesta. Vapaussodassa v.1918 henkensä uhranneille pojilleen kiitollisina pystyttivät Kiteeläiset."

Kirkkotarhassa kirkon läheisyydessä on lisäksi Nälkään kuolleiden muistomerkki, joka on pystytetty 1963. Kivessä teksti: "Nälkään kuolleiden muistolle kiteeläiset 1963". Lähellä on myös vuonna 1979 pystytetty Karjalaan jääneiden muistomerkki.

Seurakunta huolehtii kirkkotarhan sekä harmaakivikirkon ympäristön, muistomerkkien ja kukkaistutusten hoidosta ja kunnossapidosta.

Kirkkotarhaan suoritetaan hautauksia ainoastaan kentälle jääneiden sankarivainajien osalta sankarihautausalueelle.

Kirkonmäen hautausmaa on avoinna jokaisena viikonpäivänä klo 7.00-22.00 ympäri vuoden.

Myös Valkeavaaran hautausmaalla on pieni sankarihautausmaa-alue. Muistomerkin valmistaja on punaisesta graniitista Joensuun hautakivi Kinnunen vuonna 1987. Kooltaan muistokivi 66 cm leveä ja hautausmaalla harmaasta graniitista 11 hautakiveä, joissa vainajan nimi, syntymäaika ja kuolinpäivä.

Valkeavaarantie 7