Kasvatustyö Rääkkylän lähikirkossa

Jo kastekotiin pappi tuo tullessaan kutsun seurakunnan perhekerhoon. Näin lapsella on mahdollisuus liittyä kasvatustyön piiriin jo elämänsä alkutaipaleella. Kasvatustyö jatkuu edelleen lapsille, varhaisnuorille ja nuorille suunnatussa kerhotoiminnassa. Myös eri-ikäisille lapsille ja lapsiperheille suunnatut tapahtumat, tilaisuudet ja retket tukevat kasvatustyötä. Suurempia tapahtumia järjestetään yhdessä muiden tahojen kanssa. Yhteistyö koulun ja päivähoidon kanssa on tärkeää.

Perhekerho

Perhekerho on lapsiperheiden kohtaamispaikka. Siellä on mahdollisuus tutustua muihin perheisiin ja vaihtaa ajatuksia lapsiperheen arkeen liittyvissä asioissa. Perhekerhossa myös hiljennytään, lauletaan, askarrellaan, maalataan, muovaillaan, leikitään ja kahvitellaan. Joskus kerhossa vierailee myös eri tahojen edustajia. Perhekerho kokoontuu tiistaisin klo 10-12 Säteen Taskussa (entinen kukkakauppa).

Päiväkerho

Päiväkerho on tarkoitettu 3-5 -vuotiaille lapsille. Monipuolinen päiväkerho-ohjelma kehittää useita lapsen persoonallisuuden osa-alueita. Kerhon hartaushetkissä käsitellään lapsilähtöisesti kirkkovuoden teemoja. Lisäksi kerhokerta sisältää vaihtelevasti laululeikkejä, käden työtä (mm. askartelua, maalausta, muovailua), vapaata ja ohjattua leikkiä ja satuhetkiä. Kerho on maksullinen ja siihen täytyy ilmoittautua Mariitalle p. 050-4670374. Päiväkerho kokoontuu maanantaisin klo 9-11 Säteen Taskussa (entinen kukkakauppa).

Pyhäkoulut

Kaakaopyhäkoulu ”kaakis” kokoontuu maanantaisin klo 13-15 Säteen Taskussa (entinen kukkakauppa). Se tarjoaa lapselle turvallisen iltapäivän koulupäivän päätyttyä. Kaakiksessa on ensin välipala, jonka jälkeen pidetään pyhäkouluhetki. Lopuksi on mahdollisuus leikkiin, pelien pelaamiseen, läksyjen tekoon ja askarteluun. Kaakikseen täytyy ilmoittautua Mariitalle p. 050-4670374.

Nuoret

Rippikoulun käyneen nuoren on mahdollista osallistua isoskoulutukseen, joka toteutetaan yhteistyössä Kiteen, Tohmajärven ja Kesälahden kanssa. Isoskoulutus sisältää viikonloppukoulutuksia tai yksittäisiä koulutuspäiviä syksystä kevääseen.

Nuoret tavoittaa parhaiten nuorisotalotoiminnan kautta. Perjantaisin nuorisotyönohjaaja päivystää nuorisotalolla.

Rippikoulu

Rippikouluun ilmoittaudutaan syksyllä sähköisesti Kiteen seurakunnan sivulla olevan linkin kautta. Rippikoulu alkaa varsinaisesti marras-joulukuulla. Kevään aikana on muutamia seurakuntaan tutustumiskäyntejä. Rippikouluryhmiä on viisi: talvella hiihtoloma rippikoululeiri, kaupunki rippikoulu ja kolme leiriä kesällä. Leirijaksot kestävät 6 päivää. Konfirmaatio on leirin jälkeen kirkossa. Rippikoululaisilla on mahdollisuus hakeutua mihin tahansa seurakunnan rippikouluryhmiin. Rippikoulun voi käydä myös jonkun muun ev.lut. seurakunnan rippikoulussa.