Hautojen hoito

Haudanhoidosta ja kunnossapidosta vastaa pääsääntöisesti hautaoikeuden haltija, joko hoitamalla hautaa itse tai antamalla hoidon seurakunnan  tehtäväksi korvausta vastaan. Hautausmaan kevät- ja syyssiivouksesta, veteraani- ja asevelihauta-alueiden hoidosta sekä kunnossapidosta huolehtii seurakunta. Hautaamattomia alueita käsitellään ja hoidetaan puistoina.

Hoitosopimukset

Kiteen seurakunnan ensimmäinen haudanhoitosopimus on laadittu 1.5.1965. Nykyisin haudanhoitosopimuksen voi tehdä yhdeksi tai viideksi vuodeksi kesäkukilla tai ilman. Samanaikaisesti yhdelle hauta-alueelle tehdään vain yksi hoitosopimus. Haudanhoitosopimuksia voi tehdä haudoille, jotka sijaitsevat:

• Palomäen hautausmaalla
  • Valkeavaaran hautausmaalla
  • Ilmolan hautausmaalla
  • Lepokankaan hautausmaalla
  • Kesälahden hautausmaalla
  • Vääränmäen hautausmaalla
  • Rääkkylän Kylän hautausmaalla
  • Rääkkylän Kankaan hautausmaalla
  • Niemisen hautausmaalla

Hoidon sisältö

Hautojen hoitokausi alkaa sääolosuhteista riippuen kesäkuun alussa ja päättyy syyskuun lopussa. Hoitosopimukset sisältävät kukkatilan kunnostuksen, kukkien istutuksen ja  kesäkukkien hoidon.

Hoitokausi käynnistyy valmistelevilla toimilla toukokuussa kukkapesän kunnostuksella. Käytössämme on itse tuotettu ravinteikas kesäkukille soveltuva kasvualusta. Kesäkukkien istutus aloitetaan 10.6 tai sääolosuhteista riippuen muutamaa päivää aiemmin tai myöhemmin. Kukat pyritään istuttamaan hautausmaille juhannukseen mennessä. Kukkien istutuksen yhteydessä omaisten tuomat kevätkukat poistetaan. Hoitohautojen kukat eivät ole täydessä kukassa istutuksen aikana, vaan saavuttavat täyden kukinnan sääolosuhteista riippuen noin 2-3 viikkoa istutuksesta.

Istutuksen jälkeen alkaa kukkien hoitokausi. Kukkia kastellaan, latvotaan, siistitään ja lannoitetaan säännöllisesti. Hoitohautojen kesäkukkien kasvinsuojelusta huolehditaan tarpeen vaatiessa. Kukkapesä pidetään rikkakasveista vapaana. Hoitosopimukset käsittävät kukkatakuun, mikäli kukat kuolevat hoitokauden aikana, esimerkiksi kasvitaudin seurauksena istutetaan tilalle uudet. Kukat poistetaan haudoilta syyskuun loppupuolella tai sääolosuhteista johtuen aiemmin. Kukkapesä kunnostetaan talvea varten. Hoitosopimukset eivät sisällä kanervaistutuksia.

Hoitosopimukseen kesäkukilla sisältyy hautapaikkojen lukumäärään suhteutettu määrä kukkia. Tarjoamme myös lisäkukkasopimuksia. Kukat hautausmaiden osastoille valitsee kasvupaikan mukaisesti hautausmaan henkilökunta.

Puistotyön esimies
Hautauspalvelut