Hautajaiset

"Me katoamme kuin uni aamun tullen, kuin ruoho, joka hetken kukoistaa, joka vielä aamulla viheriöi mutta illaksi kuivuu ja kuihtuu pois. Opeta meille, miten lyhyt on aikamme, että saisimme viisaan sydämen." (Ps.90:5-6,12)

Läheisen ihmisen menetys koskettaa aina. Saatamme kokea hyvin monenlaisia tunteita, surua, ikävää, kipua, pelkoa, kaipausta, vihaa tai hämmennystä. Tunteemme ovat hyvin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä. Seurakunta kulkee surussa lähellä sinua, olemme apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Saatavilla on myös keskusteluapua sekä vertaistukea.

Hautausjärjestelyt voi aloittaa ottamalla yhteyttä joko seurakunnan kirkkoherranvirastoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai yksityiseen hautaustoimistoon.

Hautaustahto on tahto, jolla voi kertoa läheisille kuinka toimia hautaukseen ja muistojuhlaan liittyvissä asioissa. Se auttaa surussa myös omaisia järjestämään asioita. Tärkeiden papereiden joukkoon voit täyttää rauhassa hautaustahtosi. Täman paperin voit ladata alla olevasta linkistä ja sitä on saatavissa  myös seurakuntatoimistosta.

Lataa tästa hautaustahtoni!

PITOPALVELU SERVETTI Ky toimii Kiteen alueella:

Järjestämme muistotilaisuuksien tarjoiluja.

Tervetuloa!

Soitelkaa p. 050 584 4014 Anja-Riitta Vaittinen

Lataa täältä käsiohjelmamme hautauksen hahmottamiseen!

Näkymää Kiteen siunauskappelin nurkalta syksyiselle hautausmaalle päin.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö