Kirkon historia

Syyskuun 3. päivänä vuonna 1950 vihittiin käyttöön Kesälahden nykyinen, neljäs kirkko. Kirkon on suunnitellut arkkitehdit Aili ja Niilo Pulkka. Kirkkorakennus edustaa yksinkertaisuudessaan kaunista ja perinteikästä kirkonrakennustyyliä. Kirkkosalin kattokruunut ovat myös Pulkkien suunnittelemat.

Kirkon nykyiset, toiset urut ovat vuodelta 1984. Ne ovat urkurakentamo Hans Heinrichin valmistamat mekaaniset ja 23 äänikertaiset urut.

Nykyinen käyttöalttari on vuodelta 1997. Alttarikrusifiksin on tehnyt Leo Karppanen. Alkuaan kirkon alttaritauluna oli entisen Sakkolan seurakunnan alttaritaulu, Alexandra Såltinin maalaala "Jeesuksen taivaaseenastuminen", mikä oli kesälahtelaisille hyvin mieluisa. Olihan aihe sama kuin sodanajan pommituksessa palaneen kirkon alttaritaulussa. Nykyisin tämä Såltinin maalaus on Väärämäen kyläkirkon alttaritauluna. Se on sopimuksen mukaan Kesälahden seurakunnan hoidossa siihen saakka, kunnes Sakkolan seurakunta perustetaan uudelleen Karjalaan. Pääkirkon alttaritauluna on nyt entisen Jaakkiman kirkon alttaritaulu, Erik Johan Löfgrenin "Kristus öljymäelle". Vanhan seurakuntasalin seinällä on Alli von Boehmin jäljennös Albert Edelfeltin maalauksesta "Kristus ja Mataleena".

Kirkon violettisen alttarivaatteen ja saarnatuolin kirjalaudan liinan on lahjoittanut Mäntyniemen Lindebergit. Kartanon perustaja Klas Johan Molander oli Kesälahden kirkkoherrana vuosina 1761-1777. Kartano on säilynyt saman suvun omistuksessa. Suku on merkittävästi vaikuttanut Kesälahden historiaan.

Kirkko on viimeksi peruskorjattu vuonna 1991, katto on uusittu vuonna 1997. Uusi seurakuntasali, keittiö ja alakerran kerhohuone on rakennettu vuosina 1990-1991. Kirkon kellotornin ulkopinta on uusittu vuonna 2010.

Kirkossa on n. 450 istumapaikkaa ja lisätilaa saadaan seurakuntasaleista yhteensä n. 200 paikkaa.

Kesälahden kirkon Tukholmassa vuonna 1774 valmistetun ja seurakunnalle lahjoitetun vanhan kirkonkellon kyljen teksti kehoittaa:

"Cosca tämän kellon ääni cuulu teidän corwihin.
Pienet suuret kiiruhtacot astumahan templihin
Sydämellä puhtahalla Herran sana culemaan
Taiwan kallista totutta joca aica oppimaan."

Vanha Kellotapuli

Vuonna 1770 rakennettiin Kesälahden toisen kirkon kupeelle, nykyisen vanhan pappilan mäelle Matti Petrellin toimesta kellotapuli, joka siirrettiin vuonna 1836 Kesälahden kolmannen kirkon kupeelle. Nykyisen ulkonäkönsä se sai Daavid Rahikaisen käsien jäljiltä. Siirron yhteydessä entinen hirsinen tapuli sai lautavuorauksen.

Kellotapuli on perukorjattu Museoviraston sekä Ympäristökeskuksen avustuksella vuosina 2006-2009, josta tapulille myönnettiin Europa Nostra Finland -järjestön pääpalkinto vuonna 2009. Vanha kellotapuli on erinomainen muistomerkki menneiden sukupolvien kirkonrakennustaidosta ja rakkaudesta kirkkoon.

Kesälahden vanha kellotapuli