Kiteen kirkkotarha

Kiteen sankarihautausmaa

Savikontie 5, 82500 Kitee

Sisällissodassa kaatuneiden muistomerkki

Karjalaan jääneiden muistomerkki         Matkaselän taistelussa kaatuneiden        Nälkäänkuolleiden muistomerkki
                                                                   pohjalaisten muistomerkki

Sukuhauta

Kirkkotarhaan suoritetaan hautauksia ainoastaan kentälle jääneiden sankarivainajien osalta sankarihautausalueelle.

Kirkkotarha sijaitsee Kiteen keskustassa Selkueen harjulla Kiteen harmaakivikirkon välittömässä läheisyydessä. Viiden hehtaarin suuruinen hautausmaa on perustettu 1600-luvulla ja sitä ympäröi vuonna 1808 ensimmäisen kivensä saanut kiviaita. Kiviaidan sisällä sijaitsevaa hautausmaata on laajennettu vuosina 1837, 1930 sekä 1944. Hautausmaa on yleisilmeeltään rauhallinen ja kunnioitusta herättävä puistomainen kirkkotarha.

Hautausmaalla sijaitsee:

• Sankarihautausmaa
  • Matkaselän taistelussa vuonna 1941 kaatuneiden pohjalaisten sankarivainajien väliaikainen leposija
  • Sisällissodassa kaatuneiden muistomerkki
  • Nälkään kuolleiden muistomerkki
  • Karjalaan jääneiden muistomerkki
  • Vanhoja vainajien muistomerkkejä

Seurakunta huolehtii kirkkotarhan sekä harmaakivikirkon ympäristön, muistomerkkien ja kukkaistutusten hoidosta ja kunnossapidosta.

Kirkonmäen hautausmaa on avoinna jokaisena viikonpäivänä klo 7.00-22.00 ympäri vuoden.

Pysäköinti Pysäköinti