Rääkkylän sankarihautausmaa

Kirkkotie 5, 82300 Rääkkylä

Sankarihautausmaa on perustettu vuonna 1939. Sankarihautoja 181. Haudalla muistomerkki "Tulkaa minun tyköni", joka on kuvanveistäjä Teuvo Kotilaisen käsialaa. Muistomerkkinä on risti, johon kuvattu ylösnoussut Kristus alas avautuvine käsineen ojentaen kättä jaloissa olevalle makaavalle kuolevalle sotilaalle. Muistomerkissä teksti: "Uskonto Koti Isänmaa 1939-1945". Muistomerkki paljastettiin itsenäisyyspäivänä 6.12.1961. Jumalanpalveluksen jälkeisessä paljastusjuhlassa puhui kansanedustaja, rovasti Antti Kukkonen ja patsaan luovutti patsastoimikunnan puheenjohtaja Erkki Kähkönen seurakunnalle ja  sen vastaanotti kirkkoherra Ville Muilu sekä mv. Eljas Hirvonen. Paljastusta seuraava juhla vietettiin Pirttikalliolla.

Sankarihautausmaan muistomerkin vasemmalla puolella on Lions-klubin lahjoittama hautakartta alueesta sisältäen kaatuneiden nimet.

Läheisyydessä on lisäksi 14 nimeä käsittävä Vapaussodan sankarivainajien muistokivi. Muistomerkki paljastettiin 28.9.1919. Muistokivessä Suomen Leijona- vaakuna, jonka molemmin puolin miekat lehvien ympäröimänä sekä alhaalla teksti: "Pyhän uhrin he antoivat henkensä lunnaat Siitä kiittäen kuiskii nää hautojen kunnaat". Vapaussodan muistomerkin vieressä on myös Suomen itsenäisyyden 80 vuoden kunniaksi pystytetty muistomerkki tekstein: "Itsenäinen Suomi 1917-1997 Sotainvalidit, Rintamamiesveteraanit, Sotaveteraanit".

Pysäköinti Pysäköinti