Lapsi muuttaa koko arjen - Joulun Jeesus-lapsi kaiken

Kirjailija Brett Harte (1836 –1902) kirjoitti lyhyitä tarinoita ja runoja villistä lännestä ja lännen kultakuumeesta USA:ssa. Kertomus pienestä kaivoskaupungista vie lukijan kovan työn ja kovan lain kylään, jossa murhat ja varkaudet olivat arkipäivää. Kylän ainoassa saluunassa työskenteli ainoa nainen, Cherokee-intiaani Sal.

Tarina alkaa siitä, kun Sal saa lapsen ja kuolee synnytykseen omassa mökissään. Karskit miehet ovat ymmällään pienen lapsen kanssa – asiassa, johon he eivät ole tottuneet. Lapsi laitetaan riepujen kanssa puiseen laatikkoon, mutta hetken katsottuaan miehet tajuavat, että se ei ole oikein. Kukin miehistä päättää lapsen hyväksi antaa lahjan, kuka mitäkin mitä itsekullakin oli: kultaisen kannustimen, hopeisen teelusikan, Englannin viiden punnan setelin, kolikoita.

Lapsen oloa lahjat eivät kuitenkaan paranna ja niin yksi miehistä laitetaan ratsastamaan läheiseen Sacramenton kaupunkiin, josta hän tuo mukanaan lapselle ruusupuisen kehdon. Kun lapsi asetetaan siihen, huomataan, etteivät rievut sovi lapselle ja kehtoon alkuunkaan. Niinpä toinen mies lähtee ratsain ja tuo mukanaan kaupungista parhainta mitä löytää – silkkiä ja pehmeää huopaa lapselle.

Kaikki näyttää hyvältä, kunnes joku huomaa, että lattia, jossa kehto on, on likainen ja pölyinen. Kovan työn kovettamin käsin miehet alkavat kuuraamaan lattiaa ja kun se on tehty, joku huomaa, että seinät vaativat samaa. Ikkunaan laitetaan verhot ja niin vihdoin koetaan, että paikka on lapsen hyvä olla.

Lapsesta aletaan pitää yhä parempaa huolta tarinan edetessä. Hänen seimi asetetaan siten, että sitä on helppo pitää silmällä. Sovitaan, että iltaisin pelattavat kovaääniset ja kiroilun saattelemat kortinpeluut lopetetaan, sillä lapsen on saatava nukkua ja varttua rauhassa. Talon ympärillä olevat mutakasat tasoitetaan ja ympärille rakennetaan puutarha – onhan lapsen paljon miellyttävämpi leikkiä siinä. Miehet tajuavat, etteivät he voi leikkiä ja pitää seuraa lapselle työn likaamina. He ostavat saippuaa ja parranajovälineitä sekä sopivampia vaatteita työstä päästyään pidettäväksi peseytymisen jälkeen. Kunnioittaessaan lapsen elämää myös heidän oma itsekunnioitus kasvaa.  Ja lopputuloksena kirjassa koko kaivoskylän elämä muuttuu lapsen syntymän myötä – jota ympärillä olevien vastaavien kylien miehet ihmetellen ihastelevat.

Ensimmäisenä jouluna Betlehemin tallissa syntynyt Jeesus-lapsi kutsuu meitä samaan. Ei vaateena eikä lakina. Hän voi ja haluaa sulattaa elämän kovettaman kivisydämen ja antaa uuden suunnan elämälle, joka huolenpidollaan voi rakentaa elämästämme täysin uutta ja erilaista. 

Siunattua ja sydämet muuttavaa joulunaikaa kaikille Kiteellä, Kesälahdella ja Rääkkylässä!

Markku Komulainen

Kiteen seurakunnan kirkkoherra