Kiteen kirkon historia

Vuonna 1642 annettiin määräys ensimmäisen luterilaisen kirkon rakentamisesta Suorlahdelle lähelle Oriveden rantaa. Ehti kulua vain 15 vuotta, kun ensimmäinen luterilainen kirkko poltettiin. Ortodoksinen kirkko paloi samoihin aikoihin.  Kirkkojen polttamiset olivat seurausta väestön keskinäisistä riidoista.

Nykyisen kirkon paikalle rakennettiin toinen kirkko 1670-luvun alussa. Kirkko turmeltiin pahoin isonvihan ja pikkuvihan aikoina.

Kolmas kirkko valmistui vuonna 1761 ja sai nimekseen Ulrika Eleonoran kirkko. Siinä oli Mikael Toppeliuksen maalaama alttaritaulu "Vapahtajan tulo tuomiolle". Kirkko paloi juhannuksen jälkeisenä yönä vuonna 1876 varomattoman tulenkäsittelyn seurauksena. Väliaikaisen lautakirkon toimiessa kiteeläisten jumalanpalvelushuoneena rakennettiin nykyistä arkkitehti F. Sjöströmin piirtämää harmaakivikirkkoa, joka valmistui vuonna 1886 ja vihittiin loppiaisena 1887.

Tämän neljännen kirkon kohtaloksi tuli vielä samana vuonna 16.9.1887 joutua puuosiltaan kokonaan tulen turmelemaksi, peltikaton korjaustöiden aikana hiiltyneiden katonalusten syttyessä yöllä palamaan. Vakuuttamattomaksi jäänyt kirkko rakennettiin kuitenkin seurakuntalaisten suurin uhrauksin uudelleen ja vihittiin käyttöönsä 28.9.1890.

Tässä vuosina 1968 ja 1991 peruskorjatussa 1500 istumapaikkaa
käsittävässä kirkossamme on ikonostaasiseinää muistuttavalla alttariseinällä Pyhää ehtoollista esittävä, taiteilija B. Lagerstamin maalaama alttaritaulu, joka on jäljennös Leonardo da Vincin maalauksesta.

Kiteen kivikirkko